Esaale Sawaab:
Leave A Legacy for a Beloved


“Esaale Sawaab” or “Isaal-uth-thawaab” means to transfer or dedicate the thawaab /reward of particular good actions or charitable deeds to another person - living or deceased.

The Noble Prophet (s.a.w.) said:
“When a person dies, all his/her acts come to an end, but three: sadaqah jariyyah (waqf , recurring or ongoing charity), beneficial knowledge, or a pious child (son or daughter) who prays for the deceased.” (Musnad Ahmad)

For centuries, Muslims – men and women – rich and poor - gave gifts and made bequests of charity in Allahs way in memories of their beloved - an act loved and exalted by Allah (swt). Seri Al Huda now gives you the opportunity to confer esaale sawaab to a beloved through a waqf – a permanent legacy and charitable gift solely for the pleasure of Allah - as part of your personal social responsibility investment. The thawaab/reward may be dedicated to parents, brothers, sisters, husband/wife, friend/s or for any beloved deceased, the Noble Prophet Muhammad (s), a leader, sahaba (r) etc. The waqf is a fountain of thawaab al jariyah (continuous/ perpetual reward.) for the giver and/or the beneficiary of the esaale sawaab. It is indeed a noble charitable act and goodness of heart and has tremendous spiritual benefits.

Saturday, November 24, 2007

Sekolah Komuniti : Definisi dan Matlamat

Definisi: Sekolah Komuniti adalah sekolah di mana pendidikan disusun untuk memenuhi keperluan anggota-anggota komuniti dari berbagai peringkat umur. Semua kepakaran, kemudahan dan infrastruktur yang terdapat di sekolah dan dalam komuniti disalurkan menerusi sekolah untuk memberikan latihan intelektual dan rohaniah yang berkaitan. Dari latihan itu diharapkan berlaku transformasi diri insan sebagai individu dan sebagai anggota keluarga dan komuniti.

Matlamat: Menjadi pusat gerakan pendidikan yang dapat melaksanakan program mobilisasi, latihan , khidmat bimbingan dan rundingcara dan penyelidikan utnuk melahirkan komuniti yang berilmu dan beradab, berketrampilan dan bertanggungjawab dan berupaya mencapai kesejahteraan diri dan dapat memberi sumbangan terhadap kesejahteraan dan kemakmuran komuniti dan negara.

Matlamat ini boleh dicapai melalui objektif berikut :

* Meningkatkan dan mengukuhkan kesedaran, keinsafan dan keyakinan anggota komuniti terhadap penghayatan dan perlaksanaan amanah dan tanggungjawab dalam pembangunan diri, keluarga, organisasi dan negara.

* Meningkatkan dan mengukuhkan kesedaran, keinsafan dan keyakinan anggota komuniti terhadap keutamaan tamadun ilmu dalam usaha mengembalikan maruah, martabat dan kegemilangan peradaban bangsa.

* Membina dan mempertajamkan kemahiran kejurulatihan dan kepemimpinan serta kemahiran (functional) dalam usaha menggerakkan dan mengarahkan perubahan atas landasan dan gerak-tuju yang tepat.

* Meningkatkan kesedaran dan penghayatan terhadap kesinambungan sejarah umat dalam usaha membangunkan kekuatan dan penyuburan potensinya.

No comments: