Esaale Sawaab:
Leave A Legacy for a Beloved


“Esaale Sawaab” or “Isaal-uth-thawaab” means to transfer or dedicate the thawaab /reward of particular good actions or charitable deeds to another person - living or deceased.

The Noble Prophet (s.a.w.) said:
“When a person dies, all his/her acts come to an end, but three: sadaqah jariyyah (waqf , recurring or ongoing charity), beneficial knowledge, or a pious child (son or daughter) who prays for the deceased.” (Musnad Ahmad)

For centuries, Muslims – men and women – rich and poor - gave gifts and made bequests of charity in Allahs way in memories of their beloved - an act loved and exalted by Allah (swt). Seri Al Huda now gives you the opportunity to confer esaale sawaab to a beloved through a waqf – a permanent legacy and charitable gift solely for the pleasure of Allah - as part of your personal social responsibility investment. The thawaab/reward may be dedicated to parents, brothers, sisters, husband/wife, friend/s or for any beloved deceased, the Noble Prophet Muhammad (s), a leader, sahaba (r) etc. The waqf is a fountain of thawaab al jariyah (continuous/ perpetual reward.) for the giver and/or the beneficiary of the esaale sawaab. It is indeed a noble charitable act and goodness of heart and has tremendous spiritual benefits.

Thursday, November 22, 2007

Apa itu wakaf

Wakaf di dalam bahasa Arab ialah penahanan. Menurut pendapat Imam Abu Hanifah, wakaf ialah penahanan pokok harta yang dimiliki oleh pewakaf dan menyumbangkan manfaatnya (hasilnya) untuk orang miskin atau untuk tujuan kebajikan.

Penahanan itu, tidak bermakna hilang hak milik pewakaf ke atas harta tersebut. Pewakaf masih mempunyai hak ke atasnya dan boleh menarik balik penahanannya atau menjual harta itu, sebagaimana harta-hartanya yang lain.

Bagaimanapun, apabila seseorang telah mewakafkan hartanya untuk tujuan-tujuan yang diakui syarak, ia terikat kepada ketentuan yang dibuatnya dan tidak boleh menarik kembali keputusannya itu, atau ditarik kembali wakaf yang dilakukan itu atau dijual dan sebagainya, dengan sebab dua perkara:


  • Pertama: Apabila hakim telah memutuskan bahawa wakafnya itu terikat atau tertakluk kepada tujuan-tujuan yang ditentukannya.
  • Kedua: Apabila wakaf itu dibuat dengan jalan wasiat.
Jika hakim membuat keputusan bahawa harta yang diwakaf itu tidak terikat kepada tujuan yang ditetapkan atau tidak terikat dengan wasiat pewakaf, maka pewakaf atau warisnya berhak menarik balik wakaf atau menjualnya. Menurut aliran perundangan Al-Shafiyyah, wakaf ialah penahanan sesuatu harta yang boleh dimanfaatkan dan digunakan penghasilannya untuk tujuan-tujuan penggunaan yang harus, tanpa menghabiskan pokok harta itu atau ainnya. Menurut aliran perundangan ini, apabila seseorang mewakafkan sesuatu harta atau barangan, bererti ia telah melarang dirinya membuat sesuka hatinya ke atas harta atau barangan itu untuk faedah dirinya sendiri seperti menjual, menghadiahkan, menggadai dan lain-lain hak yang dimilikinya sebelum harta atau barangan itu diwakafkan. Sebabnya, harta atau barangan itu telah menjadi hak milik Allah dan tidak lagi menjadi hak miliknya, dan tidak juga menjadi hak milik orang yang diwakafkan untuknya. Yang menjadi hak orang diwakaf untuknya, hanya mengambil manfaat atau hasilnya sahaja. Ada pun pokok harta atau ain barangan itu, tidak menjadi milik pewakaf atau orang yang diwakaf untuknya.

Petikan tulisan Datuk Mohd Nakhaei Ahmad, YDP YADIM